Dependenţa de cumpărături, o boală. Mecanismele psihologice de marketing: spiritul de turmă

Este un fapt recunoscut că oamenii dau năvală la cumpărături la simpla vedere a etichetelor de reduceri sau la anunţurile de acelaşi fel. Literele mari şi roşii din magazine declanşează creşterea tensiunii sanguine, produce o stare de agitaţie, De asemenea, spun psihologii, creşte nivelul adrenalinei şi, în cazul multor români, acest stimul vizual îi “forţează” să cumpere mai mult decât de obicei sau decât au nevoie. Dependenţa de cumpărături este o boală care se poate trata, spune psihologul, care explică cauzele declaşării acestei tulburări.

Psihologul Iuliana Fűlaş explică „trucurile” comercianţilor care „excită” simţurile a 5% din cumpărători. În opinia specialiştilor, restul de 95% din cumpărători intră în categoria imitatorilor, cei care se lasă influentaţi de acţiunile celorlalţi. Adesea, aceşti oameni manifestă un spirit de turmă. Aşadar, potrivit specialistului, ponderea celor care care-i imită pe ceilalţi este mai mare decât a celor care se lasă seduşi de anunţuri şi etichete viu colorate.

Întoarcerea favorului

“Aceste strategii de marketing au în spate mecanisme psihologice, iar dorinţa românului de a imita este foarte mult exploatată de vânzători. Mai mult, comercianţii mai folosesc şi alte arme de influenţă, precum reciprocitatea sau raritatea. Reciprocitatea face referire la obligaţia de a întoarce favoarea. Spre exemplu, când un vânzător îţi oferă un produs la un preţ foarte mic sau chiar gratuit, oamenii simt instinctiv nevoia de a se revanşa pentru „favoarea” primită. Acest lucru îi împinge pe mulţi români să cumpere mai mult decât de obicei de la acelaşi comerciant. Societatea ne-a educat în această direcţie, şi anume să întoarcem favorurile şi să nu oferim necondiţionat”, afirmă psihologul Iuliana Fűlaș.

Nevoia de a cumpăra se poate vindeca

Psihologul susţine că dependenţa de cumparaturi este Citește continuarea în Ziarul Puterea…

Comentează articolul!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*